torsdag den 25. februar 2010

Vinterferie-mirakler

Jeg hænger stadig på mit arbejde - har IKKE langtidssygemeldt mig.

Årsag: Vinterferie-mirakel og en god bog.

Efter tre dages sygdom og en god snak med en kollega, som havde konstruktive ideer, tog jeg i sommerhus og slappede af. Udenfor dalede store tunge snefnug og vi sad indenfor i nattøj og drak varm kakao og havde ild i brændeovnen. Total balsam for sjælen. Jeg skænkede ikke mit arbejde en tanke.

Det eneste aktive jeg foretog mig i ferien var at læse en meget interessant bog der hedder "Bevidst nærvær - en vej ud af nedtryktheden". I den læste jeg en sætning der ramte mig hårdt: "Problemet er ikke at være ked af det, man hvordan man reagerer på følelsen." Smask. Bulls eye. Mokkas problem i en nødeskal. Hvis jeg har mange problemer på arbejdet, så oversætter jeg det straks til at det i det hele taget ikke går godt. Og så begynder jeg ellers at gruble over hvor elendigt det hele er, og hvor lang vej der er til at få det godt. Og den negative tankelavine kan jo godt gøre en lidt trist...

Ifølge bogen skal man leve med bevist nærvær. Dvs. være opmærksom på det der er i nuet, uden at bedømme eller vurdere. Dvs. konstatere at man er trist og så vide at det er en emotion som kommer - og som går igen. Man kan sågar spise med bevist nærvær. Jeg så det faktisk engang i fjernsynet, hvor TV2´s nyhedsredaktion blev sat til at spise et æble med bevist nærvær. Dengang syntes jeg at det var komplet åndsvagt - de var jo evigheder om at få gnasket sig igennem det-her æble fordi ALT skulle fornemmes. Men jeg er begyndt at ændre mening. Jeg kan godt forstå ideen.

Så hver gang jeg føler panikken over arbejdet melde sig, så fokuserer jeg på at jeg lige her og nu er lidt ked/sur/fustreret. Og så gør jeg ikke mere ved det. For det er ok og følelsen går jo over igen. Derudover fokuserer jeg på det konkrete problem fremfor at generalisere problemet til resten af mit liv.

Bogen indeholder iøvrigt også meditationsteknikker - som jeg har kastet mig ud i med mere eller mindre succes. Men øvelse gør vel mester.

Så sådan en ferie og lidt bevidst nærværs-adfærd resulterede i at jeg mandag morgen fik taget hul på en masse opgaver på arbejdet - og jeg har det helt fint med det. Og bedre endnu: Det virker endnu - jeg har arbejdet hele ugen og føles mig slet ikke udkørt eller depri mere. Sådan har jeg ikke haft det i mange måneder. Det er mirakuløst hvad lidt ferie og en god bog kan gøre ved en.

Og som en ekstra bonus har jeg fået blod på tanden til at opstarte donor-behandlingen. Så lille ægbasse - here I come :o)

1 kommentar:

  1. Bevidst nærvær - spændende tanke. Jeg har også en tendens til at kamme over, hvis der er en negativ ting i forbindelse med mit job. Men tanken om det bevidste nærvær - og det at forholde sig til, hvordan man reagerer på det at være ked af det, er interessant. Det vil jeg dvæle lidt ved.

    SvarSlet